Poznejte stovky milionů let trvající geologické procesy.

I když ta nejsilnější geologická aktivita ustala v Česko – bavorském geoparku před více než pěti miliony lety, přetrvávající vulkanismus, tektonika či vývěry termálních vod dodnes lákají laiky i odborníky. Navštivte geopark i vy a objevte vzácné nerostné bohatství.

Co je to vlastně geopark?

Nepříliš známý pojem geopark označuje geologicky cenné území,  které napomáhá rozvoji oblasti a vzdělanosti návštěvníků. Kromě skalních útvarů, geologických zajímavostí, lomů, dolů a jeskyní byste měli na místě nalézt i kulturní, ekologické či historické zajímavosti.

V Česku máme momentálně osm geoparků – kromě geoparku Egeria je to Geopark Železné hory, Národní geopark GeoLoci na Tachovsku, Geopark Podbeskydí, Kraj blanických rytířů ve Středočeském kraji ,Geopark Ralsko u České Lípy a nově také geopark na Vysočině.

Nejzajímavější nerostné lokality geoparku Egeria

Jsou to právě geologické a geomorfologické zajímavosti, které lákají k návštěvě geoparku Egeria. Působením zemských sil zde vznikla hluboká údolí, masivní skalní útvary i  tajuplná rašeliniště. Za návštěvu jistě stojí Kladská a Božídarská rašeliniště, Svatošské skály, rezervace Smraďoch, Krásný vrch, Andělská hora a mnoho dalších.

Již od středověku se na mnoha místech Karlovarského kraje těží hnědé uhlí, keramické suroviny, rudy a drahé kovy. Mnoho hornických památek je navíc v neobvykle zachovalém stavu. Pokud vás zajímá hornická historie kraje, neměli byste vynechat město Jáchymov, Horní Slavkov, Hřebečnou, Krásno, Přebuz či Blatenský příkop. To je však jen nepatrná část, těžebních památek je v geoparku Egeria nepočítaně.

Na výslednou podobu krajiny měl velký vliv i třetihorný vulkanismus. Vulkanické sopouchy vytvořily pravidelné kopce, které byly ideální ke stavbě obranných středověkých hradů. Po stopách vulkanické činnosti pátrejte třeba na Andělské hoře, Komorní hůrce, Krásném vrchu nebo na Vlčí hoře.

Minerální prameny a paleontologické nálezy

Věděli jste, že řada minerálů byla na území Karlovarského kraje objevena vůbec poprvé? Mnohá zdejší naleziště patří k světově nejbohatším, vyniká především Jáchymov, kde bylo nalezeno přes 320 nerostů a neustále přibývají další. Kromě Jáchymova navštivte také Dřenice, Horní Slavkov, Krásno, Horní Blatnou, Přebuz či Zlatý kopec.

Významným prvkem geoparku Egeria jsou také minerální prameny a lázeňská města. Kromě Karlových Varů, Františkových Lázní, Mariánských Lázní, Jáchymova a lázní Kynžvart naleznete vývěry minerálních vod a plynů i v mnoha přírodních lokalitách. Prozkoumejte rezervaci Smraďoch, Soos, Koňský pramen, Milhostovské mofety nebo třeba Reitenbergerův pramen.

www.geopark.cz