Sportovat, kochat se krásnou krajinou a svištět upravenou stopou. Přesně to nabízí běžkařské tratě v Karlovarské kraji, kterých je zde nespočet. Vybrali jsme pro vás ty nejznámější a nejoblíbenější. V dnešním díle vám představíme trasy za nezapomenutelnými výhledy.

Kolem významných vrcholů nad údolím řeky Rolavy

Díky udržovaným lyžařským trasám nad Novými Hamry a Nejdkem máte příležitost poznat krásu zasněžených lesů a plání přírodních parků Jelení vrch a Přebuz. Čekají zde na vás udržované stopy kolem významných vrcholů a nezapomenutelné výhledy na bývalé Chaloupky v nejmalebnější části údolí řeky Rolavy.

Trasa není pro úplné začátečníky, ale nebojte se, abyste ji zvládli, nemusí se vám na krku houpat medaile ze závodu. Pokud se ji rozhodnete zdolat celou, připravte se na 21,2 km. Okruh začíná i končí v Nových Hamrech, malebné horské obci rozkládající se v údolí řeky Rolavy a Bílého potoka v nejzachovalejší části Krušných hor. Vyjíždí se ze sjezdovky na okraji obce, kde se nachází udržovaná běžecká stopa, která vede podél řeky směrem na Jelení. Za prvním mostem nad Rolavou vede trasa po opačném břehu než silnice, u dalšího mostu nezapomeňte odbočit vlevo na lesní cestu. Poté vás čeká výraznější stoupání až pod Havraní vrch, odkud jsou pěkné výhledy. Pokračujte nad příkrým údolím řeky Rolavy, které se před námi otevře v celé své kráse až do míst, kde stávala osada Chaloupky a dál nahoru  pod Chaloupecký vrch. Zde si pak můžete zvolit kratší variantu a vrátit se zpět po lesní cestě do Nových Hamrů, pokud však máte dostatek sil, pokračujte po stopě až na Rudenský Špičák. Od rozcestí Nad Vysokou Pecí projedete hlavní zatěžkávací zkouškou této trasy, a to v podobě náročného sjezdu do údolí Rudného potoka. Z Vysoké Pece, kde stojí za to se posilnit, vyražte prudce do kopce a ve stoupání pokračujte až pod Havraní vrch, kde odbočíte na známou stopu směr údolí řeky Rolavy a Nové Hamry.

Zimní turistika na lyžích ve stínu kamenné rozhledny Háj

V blízkosti vrchu Háj, který se tyčí nad městem Aš, naleznete lyžařský areál, jehož součástí jsou i krátké udržované běžecké okruhy různých délek a obtížností. A právě ty tvoří jádro našeho výletu. Zvídavější povahy jistě potěší i možnost zajet si do obce Podhradí se zříceninou hradu Neuberg a k zamrzlé přehradě Bílý Halštrov.

Trasa, kterou jsme pro vás vybrali čítá 15 kilometrů a začíná u lyžařského areálu v Aši. Na nic nečekejte a nasaďte si běžky. Vyražte po spojnici kolem lyžařských vleků a sjezdovek a jakmile se napojíte na značené okruhy, zamiřte do kopce směr rozhledna Háj. Po kratším stoupání dojedete k jedné z nejoriginálnějších a také nejkrásnějších rozhleden v Česku. Za dobré viditelnosti dohlédnete až na Smrčiny, Krušné hory a Český les. Až se pokocháte výhledem a ještě předtím, než se vydáte dál, můžete si zde projet několik značených a upravovaných okruhů kolem vrchu Háj. Po absolvování všech okruhů můžete vyrazit na druhou etapu tohoto výletu určenou spíše zkušenějším běžkařům, kterým nedělá problém si případně prošlápnout vlastní stopu. Čeká vás sjezd lesem již mimo udržované okruhy. V Podhradí se od turistického rozcestí vydejte ke kostelu Dobrého Pastýře, kdysi nejstaršímu evangelickému kostelu v bývalém Rakousko-Uhersku. Za ním je zřícenina hradu Neuberg a také ruiny Starého a Nového zámku. Na konci obce pak můžete pokračovat na lyžích údolím k vodní nádrži Bílý Halštrov. Od přehrady vystoupáte po lesní cestě, která vás zavede kolem známých sjezdovek zpět k odstavnému parkovišti.

Tipy na další běžkařské trasy najdete na našem blogu. Aktuální stav a seznam všech běžeckých tras pak můžete sledovat zde a jejich upravenost ve speciálně vyvinuté aplikaci. Přejeme vám šťastnou jízdu! 🙂